Projektet gällde nyläggning av marksten på en personbilsuppfart samt montering av kantsten, genomfört i Solhem, Spånga, Stockholms län. Vi inledde med en genomgång av befintliga nivåer mot garage och gata, bedömning av markens bärighet och planering av fall för att leda bort dagvatten utan att riskera inträngning mot byggnad. Utifrån förutsättningarna togs en produktionsplan fram med etappindelning för schakt, kantstöd och stenläggning så att tillgänglighet till fastigheten kunde bibehållas under arbetet.
Efter etablering skyddades fasad och angränsande ytor, och den gamla slitbanan med underbyggnad revs. Schakten utfördes till frostfritt djup anpassat för trafiklast, cirka 350–400 mm, och en separerande geotextil lades för att hindra materialvandring. Därefter lades bärlager av kross 0/63 i flera skikt, packade med dokumenterad packningsgrad, och höjderna kontrollerades löpande med laser. Kantstenen sattes på betongbädd med styrsnöre för linje och höjd, följt av bakgjutning för att låsa stödet; hörn och radier kapades för god anpassning. Fall lades mot befintlig ränna och genomsläpplighet i konstruktionen säkerställdes för att klara normal nederbörd.
Justering utfördes med 30–40 mm sättlager av stenmjöl 0/4, draget på riktskenor. Markstenen, 60 mm tjock för personbilstrafik, lades i löpförband med noggrann foglinje; avslutningar kapades med våtkap för täta möten mot kantsten och installationer. Ytan vibrerades med skyddsmatta för att undvika märken, fogar fylldes med torr fogsand 0/2 och kompletterande vibrering gjordes tills fogarna var fyllda. Kvalitetssäkring skedde genom egenkontroller enligt branschpraxis och AMA Anläggning: kontroll av fall, mått och ytjämnhet, samt fotodokumentation av varje skikt. Avslutningsvis hölls en genomgång på plats med skötselråd kring sopning, påfyllning av fogsand och snöröjning för att bevara funktion och utseende över tid.
Hör av dig om du vill diskutera en stenlagd uppfart med kantsten hos dig, så tar vi fram ett väl avvägt utförandeförslag.